Du er hermed indkaldt til dit 6 måneders krops eftersyn…

marts 3, 2016 3:27 pm

Du går sandsynligvis til tandeftersyn hvert halve år. Det giver god mening, for hvis vi venter til der er paradentose eller hul i tænderne, er det jo for sent, og det koster både smerter og masser af penge når skaden skal udbedres. Og tandsættet bliver aldrig helt som før.

Sandsynligvis tager du også din bil til regelmæssige eftersyn hos mekanikeren. For det er som bekendt billigere og mere sikkert at tage reparationerne i opløbet, før bilen bryder helt sammen midt i lyskrydset på vej til arbejde.
De færreste af os stiller spørgsmålstegn ved fornuften i ovenstående.
Alligevel er det kun et absolut fåtal af os der kunne drømme om at ”indlevere” vores kroppe hvert halve år til eftersyn. På trods af at ingen vel vil være uenige i at kroppen er alfa og omega for at vi kan trives og fungere – passe vores arbejde og have frihed til at gøre de ting vi gerne vil.

Lad os tage ryggen som eksempel: En ryg kan gå i stykker, ligesom en bil kan bryde sammen, og ligesom man kan få huller i tænderne. Mange danskere – rigtig mange! – lider af rygproblemer! Faktisk har mere end hver tredje af os haft ondt i ryggen inden for det sidste år. Har man først haft et rygproblem, har man lettere ved at få det igen – og næste gang sandsynligvis med større styrke.
Sjældent ved vi helt, hvad der er galt når ryggen sætter ud, men konsekvensen af rygsmerterne kan hurtigt udvikle sig til fysisk inaktivitet og måske medfølgende overvægt, livsstilssygdomme, medicinforbrug, sygemelding og bivirkninger som depressioner/angst/stress – og hvad dette igen kan føre med sig af sociale og personlige konsekvenser. Jeg maler Fanden på væggen, indrømmet, men det er alligevel tankevækkende og altid noget, jeg tænker på, når jeg som behandler møder en patient med ondt i ryggen første gang!
Er du i god fysisk form, har du styrke/udholdenhed i dine muskler og sidder der lidt for mange kilo fast de forkerte steder? Har du smerter i hverdagen, søvnproblemer og kort lunte i forhold til dine nærmeste er det højst sandsynligt tegn på begyndende ”huller i tænderne”/ ”mangel på olie”.
Regelmæssige tandeftersyn har forbedret vores tandtilstand, og bilsyn har forbedret den danske bilpark. Jeg synes tandlægen og mekanikeren er to gode eksempler på at det kunne give mening at gå regelmæssigt til sin fysioterapeut/læge, også uden at have ondt.

Og så er det er altså også meget hyggeligere – og billigere – at besøge sin fysioterapeut/læge til et tjek, end når der for alvor er noget galt.